باب: تحريم
تجارة الخمر
في المسجد.
73. Şarap Ticaretinin Camide Haram Kılınması
حدثنا
عبدان، عن أبي
حمزة، عن
الأعمش، عن
مسلم، عن
مسروق، عن
عائشة قالت:
لما
نزلت الآيات
من سورة
البقرة في
الربا، خرج
النبي صلى
الله عليه
وسلم إلى
المسجد
فقرأهن على
الناس، ثم حرم
تجارة الخمر.
[-459-] Âişe (r.anha)'dan şöyle nakledilmiştir: "Faiz konusunda
el-Bakara süresindeki âyetler nazil olduktan sonra Nebi Sallallahu Aleyhi ve
Sellem Mescİd-İ Nebevî'ye çıkıp hemen bu ayetleri ashabına okudu. Sonra da
şarap ticaretini haram kıldı.
Tekrar: 2084, 2226, 4540, 4541, 4542, 4543
AÇIKLAMA: (Şarap Ticaretinin Camide Haram Kılınması) Bu
başlık, camide şarap ticaretinin camide haram kılınıp hükümlerinin
açıklanmasının uygun olduğunu İfade eder. Yoksa İmam Buhârî şarap ticaretinin
sadece camide haram olduğunu kasdetmemistir. Bu başlığın amacı, camileri kötü
söz ve davranışlardan korumak gerektiğini, ancak sakındırmak için bunlardan
bahsedilebileceğini anlatmaktır. Nitekim Kadı yâz şöyle demiştir: "Şarabın
haram kılınması, faiz âyetinin nüzulünden çok önce olmuştu. Muhtemelen Nebi
Sallallahu Aleyhi ve Sellem şarabın
haram kılındığını tekit etmek için bir kez daha söylemiştir." Belki de,
şarap ticaretinin haram kılınması, şarabın kendisinin haram kılınmasından sonra
gerçekleşmiştir.
باب: الخدم
في المسجد.
74. Camiye Hizmet Etmek
-وقال
ابن عباس:
{نذرت لك ما في
بطني محررا}
/آل عمران: 35/:
للمسجد يخدمه.
İbn Abbâs "Rabbim! Karnımdakini azadh bir kul olarak sırf
sana adadım [Sâd, 35] âyetini "Hizmet etmesi için ma'bed'e adadım"
şeklinde yorumlanmıştır.
حدثنا
أحمد بن واقد
قال: حدثنا
حماد، عن
ثابت، عن أبي
رافع، عن أبي
هريرة:
أن
امرأة، أو
رجلا، كانت
تقم المسجد،
ولا أراه إلا
امرأة، فذكر
حديث النبي
صلى الله عليه
وسلم: أنه صلى
على قبره.
[-460-] Ebu Hureyre (r.a.)'den şöyle nakledilmiştir: "Bir adam veya
bir kadın Mescid-i Nebevî'yi süpürüyordu. Rivayetin ravilerinden Ebu Râfi'
'zannımca temizleyen kişi bir hanımdı' demiş, sonra yukarıdaki (460.) hadisi
anlatıp Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in onun kabrine giderek namazını
kıldığını bildirmiştir."
AÇIKLAMA: (azadlı) Bu ayetin zahirinde İmran ailesinin o
gün için sorumlu olduğu şeriata göre çocukları bir hizmete adamanın bu ayetin
zahirinden caiz olduğu anlaşılır. İmam Buhârî bu olayı anlatmak suretiyle,
hizmetini görmek suretiyle mabede saygı göstermenin önceki ümmetlerde de dinen
kabul gören bir uygulama olduğunu belirtmek istemiştir. Hatta önceki ümmetlere
mensup biri, karnındaki yavrusunu mabedin hizmetine adamıştır.
Bu hadisin konu başlığı ile ilişkisi, kadının kendisini Mescid-i
Nebevî'nin hizmetine adamasıyla kurulur. Nitekim onun bu davranışını Nebi
Sallallahu Aleyhi ve Sellem sessiz
kalarak onaylamıştır.